Czym jest projektowanie produktu?

W każdej branży są wielkie firmy, dzięki którym marki współpracujące stają się rozpoznawalne na całym świecie. W branży projektowej są to firmy projektujące produkty, które następnie wprowadzane są na rynek i sprzedawane z sukcesem. Jednak mniejsze agencje często mogą zapewnić klientom większą elastyczność, uwagę i wiedzę niszową.  Firmy zajmujące się projektowaniem produktów i usług są ekspertami w swoich dziedzinach i nierzadko pracowali z wieloma rozpoznawalnymi klientami.

Czy zastanawiałeś się, jakimi zasadami kierują się konsumenci przy wyborze konkretnego produktu? Większość kupujących zgadza się, że wygląd produktu często wpływa na ich wybór, ale to nie jest najważniejsze. Można więc stwierdzić, że aspekt wizualny jest jednym z definiujących parametrów jego konkurencyjności, ale oprócz tego należy popracować nad kwestiami technicznymi. Przemyślany, atrakcyjny projekt jest szczególnie potrzebny w bardzo konkurencyjnym środowisku. Czym więc jest projektowanie produktu i co zakłada?

Dlaczego projektowanie produktu jest tak istotne?

Dziś znalezienie wolnej niszy biznesowej jest prawie niemożliwe i dlatego też trzeba zastanawiać się nad różnymi opcjami. Z tego powodu nawet chodliwe towary i produkty są projektowane przez zespoły specjalistów o różnych kompetencjach. Projektowanie produktu pozwala przede wszystkim na zwiększenie popytu na dany produkt w dalszych etapach. W proces projektowania produktu może zaangażować się nawet kilkudziesięciu profesjonalistów – grafików, projektantów UX, animatorów, specjalistów ds. marketingu, analityków biznesowych. Wszystkie te osoby mają jeden cel, a mianowicie dostarczenie najlepszych rozwiązań dla firmy. Projektowanie produktu to złożony, wieloetapowy proces, jednakże zapewnia kompleksowe zrozumienie tego, jak produkt końcowy będzie wyglądał.

Formalnie projekt produktu można podzielić na trzy podstawowe elementy takie jak wygląd, funkcjonalność i jakość. Oczywiście, aby stworzyć udany, konkurencyjny produkt, trzeba dokładnie opracować wszystkie te trzy aspekty. Projektowany produkt powinien być możliwie jak najbardziej atrakcyjny, nowoczesny i funkcjonalny . To wszystko sprawia, że użytkownicy będą radzić sobie z problemami (lub osiągać określone cele) dzięki produktowi, czyli będzie on na rynku cieszył się o wiele większym zainteresowaniem niż produkty konkurencji.

Wymagania dotyczące projektowania produktu

Jeśli chodzi o wymagania dotyczące projektowania produktu, wszystko zależy od wybranej grupy docelowej. Istnieją dwie opcje – pierwsza to sytuacja, w której produkt jest przeznaczony dla jak najszerszego grona odbiorców i prawie niemożliwe jest określenie, kto dokładnie będzie z niego korzystał. Druga opcja zakłada istnienie jasnych wymagań klienta dotyczących projektowania produktu. Z reguły przedstawiane są przez zleceniodawcę w formie specyfikacji określonych wymagań. Cele projektowania produktu z kolei zawsze ustalane są jeszcze przed rozpoczęciem prac przez zespół projektowy.